Melapi

Het verhaal van Meli honing begint in 1925 bij stichter en bezieler Alberic Joseph Florizoone in de achtertuin van het ouderlijke huis. Hij was 4de generatie bijenkweker en de eerste die het niet alleen als hobby zag maar als zijn toekomst. Het werd zijn beroep en hij begon met te verkopen aan zijn buren, vrienden en familie.

Door een advertentie in de lokale krant, deur-aan-deur verkoop bij buurtwinkels, zwengelde Alberic de verkoop aan. In geen tijd werd de honing een succes en sleepte het zelfs prijzen binnen. Hij realiseerde een wereldprimeur met de ontwikkeling van een glazen bijenkast en was meer dan ooit overtuigd dat er potentieel zat in zijn idee. Hij begon te broeden op het concept, Meli.

Niet alleen met zijn honing was Alberic een pionier. Wat ooit was begonnen met het bijenpaleis groeide door de jaren uit tot een pretpark, genaamd Meli Park. Het pretpark werd een ware trekpleister aan de Belgisch kust. En zo werd Alberic Florizoone – zonder dat het ooit het doel was – een pretparkpionier in Europa. Een werk waarvoor hij gehuldigd werd door het feit dat zijn foto in de Hall of Fame staat van de International Association of Amusement Parks en Attractions (IAAPA). Na Alberic zijn overlijden in 1999 verkocht de familie het park aan Studio 100, die na een grondige rebranding verder ging met de activiteiten onder de naam Plopsaland.

In 1995 bleek uit een marktanalyse dat er alsmaar meer vloeibare honing geconsumeerd werd. Om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klant, introduceerde Meli de knijpfles. Dankzij het gebruiksgemak in de keuken kent de verkoop een stevige boost. Meli valt hiermee op in het buitenland en betreedt zo de internationale markt.

Vandaag de dag is Meli nog steeds een hecht familiebedrijf, en dat al bijna 100 jaar. De focus ligt niet enkel op topkwaliteit, maar ook op de bewuste omgang met milieu, maatschappij en mens. Na bijna 100 jaar staat Meli nog steeds voor één en al natuur.

Meer info op Meli

Logo Meli/Melapi